torsdag 7 mars 2013

Bordstabletter och grytlappar

Jag skrev ju tidigare om att jag syr bordstabletter och grytlappar av jeans, som är väldigt populära. På bilden intill kan du se hur det är tänkt. Tallrik till vänster, glaset i mitten eller till vänster och servett och bestick i fickan. Jag har gjort en mall i kartong, som jag utgår ifrån, på ungefär det måttet som jag tycker att man behöver till tallrik och att fickan ska vara sidan om. På ett par begagnade jeans med hela baksidor får jag som regel ut två stycken bordstabletter. Jag utgår från fickan och fyller på i lappteknik med jeanstyg så att framdelen får samma mått som mallen. Baksidan är också i samma teknik. Skulle det vara fläckar eller för mycket trasigt på
jeansen så får jag ibland fylla på med bitar från andra jeans i passande färg.

På denna bilden kan man se att den lilla röda Lewis-lappen sitter kvar på sin originalplats, vilket brukar bli ett återkommande samtalsämne när jag är på mässor.

På tal om mässor så har jag kommit med till Båstads hantverksmässa (26-28 juli). Där är det en jury som bedömer om ditt hantverk är tillräckligt bra och udda för att få vara med som utställare/säljare på deras mässa. Lite dyrt att stå där men massor av kunder
(22 000 besökare 2012). Jag kom med för första gången förra året och kände mig väldigt stolt över att bli godkänd, och så även i år. Jag ansökte och hade fjärilar i magen tills jag fick besked  att jag var välkommen. Jättekul. Hoppas vi ses där.


Bilden intill är på en av modellerna av jeansgrytlappar som jag gör, där jag också använder fickan på jeansbyxorna. Ibland kan ju jeansen vara slitna i grenen eller spräckta rakt över låret baktill och då blir det grytlappar istället för bordstabletter.
Baksidorna är oftast en hel bit eller ibland i lapp-
teknik. Tanken med de här är att man ska stoppa handen i fickan så att man får bättre tag när man ska använda dom.


Den här grytlappen är av 4 rutor som jag också skrivit om i tidigare inlägg. Även dessa gör jag med hel baksida eller i lappteknik.

Alla grytlappar gör jag 2 likadana av så de säljes i par och kostar 75:-.

Väl mött till nästa inlägg / Anneli.

3 kommentarer: